Pas op voor oplichting! Meer info.
Solliciteer voor een nieuwe functie
Wij zijn hier om je te helpen de juiste talenten te vinden.
Ontdek de salarissen van meer dan 150 functies in 15 verschillende sectoren
Wij vinden het beste talent voor onze klanten en koppelen kandidaten aan hun ideale jobs.
Start je carrière bij PageGroup En haal het beste uit jezelf!
Uit onze studie (Pagina merknaam invoegen) over duurzaamheidsthema's op het gebied van milieu, maatschappij en governance (ESG) weten we dat 2 op de 3 Europese werknemers (68%) zich op het werk niet helemaal zichzelf voelt. Vragen die waarschijnlijk in het hoofd van elke Human Resources en Talent Development professional opkomen zijn: Waarom? en: Zou dit zich ook voordoen binnen onze eigen organisatie?
Antwoorden hierop lopen sterk uiteen en geven een gevarieerd beeld te zien. Enerzijds zegt de meerderheid van de ondervraagden (57%) die zich op het werk niet helemaal zichzelf voelt dat dit komt omdat zij "hun werk en privé gescheiden willen houden", waaruit blijkt dat het ook een bewuste en weloverwogen keuze van de medewerker kan zijn.
Sommigen vinden het misschien juist praktisch om een "contextuele identiteit" te gebruiken, in dit geval een "werkidentiteit" (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een "familie- en vriendenidentiteit"). Meestal gedragen we ons anders bij naaste familieleden die we al ons hele leven kennen dan bij vrienden of op het werk. De werkversie van iemands identiteit kan nuttig zijn om zich aan steeds wisselende uitdagingen en situaties op het werk aan te kunnen passen. Anderen kunnen zich juist gedwongen voelen zich aan te passen aan de heersende cultuur om zich meer opgenomen en geaccepteerd te voelen, of gewoon om "erbij te horen".
Dit brengt ons bij de andere, meer negatieve kant van het overschakelen naar een andere identiteit op het werk. Maar liefst 27% van de ondervraagden die zegt op het werk niet hun ware zelf te kunnen zijn - oftewel 1 op de 6 respondenten - zegt dat dit wordt ingegeven door angst gediscrimineerd te worden op het werk. Een niet gering percentage dat een negatief effect kan hebben op het vermogen van een organisatie om waardevolle werknemers in dienst te nemen of te houden en op de prestaties van de organisatie als geheel. Als werknemers geen uiting kunnen geven aan hun eigen identiteit uit angst om er niet bij te horen of zich een buitenstaander te voelen, of - erger nog - uit vrees voor discriminatie of negatieve gevolgen voor hun loopbaankansen, is dit een ernstige zaak die zo snel mogelijk moet worden aangepakt.
Wat betekent het als je op het werk niet je ware zelf kunt zijn. Hoe gaan werknemers om met die dynamiek en hoe vinden ze het juiste evenwicht tussen werk en privé-identiteit?
Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat ze aan code-switching doen, ze passen hun stijl van spreken, uiterlijk, gedrag en expressie zodanig aan dat anderen zich comfortabeler voelen in ruil voor een eerlijke behandeling, een goede dienstverlening en kansen op werk.
Van code-switching is sprake als iemand zich conformeert aan de heersende cultuur, in plaats van zich te gedragen zoals ze normaal zouden doen als ze hun authentieke zelf waren. Tot op zekere hoogte doen we allemaal aan code-switching. Onze manier van communiceren, handelen en kleden kan wisselen per gelegenheid, zoals een belangrijke vergadering, een samenzijn met vrienden of een etentje met familie.
Code-switching kan echter voor problemen zorgen zodra mensen het gevoel hebben dat ze hun werkelijke identiteit MOETEN veranderen. En wanneer code-switching leidt tot ongelijke effecten, kan het zelfs bijzonder schadelijk zijn. Veel etnische minderheden hebben bijvoorbeeld het gevoel dat ze hun gedrag moeten aanpassen aan de overwegend blanke werkomgeving.
Ook bleek uit het (pagina merknaam invoegen) Sustainable Insights-onderzoek dat werknemers uit Zuid-Europa vaker aangeven zich "meestal niet" of "helemaal niet" zichzelf te kunnen voelen op het werk. Het geografische verschil was bijzonder opmerkelijk: Noord- en Midden-Europese respondenten lijken zich meer op hun gemak te voelen om zichzelf te zijn op het werk dan hun collega's in Zuid-Europa. Zo vindt 90% van de werknemers in Nederland dat ze zichzelf kunnen zijn, tegenover slechts 69% van de Italianen.
Een misschien minder verrassende uitkomst van het onderzoek is dat er een samenhang is tussen de behoefte om van code te veranderen en de uitgeoefende functie en aantal jaren dienstverband. C-suite werknemers voelen zich met een aanzienlijke marge (volledig) meer zichzelf op het werk; 10% meer dan werknemers op management- of niet-managementniveau (respectievelijk 43% versus 32% en 33%). Voor degenen die niet in een machtspositie zitten en het veranderen van code een noodzaak lijkt, ongeacht of dat te maken heeft met ras, geslacht, anciënniteit of een andere factor, kan de verwachting zich te conformeren als belastend ervaren worden.
Code-switching kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben voor werknemers. Doorslaggevend is de sociale context. Het bewust inzetten van code-switching kan bijdragen aan het versterken van de band met een gemarginaliseerde gemeenschap en ervoor zorgen dat minderheden zich meer op hun gemak voelen op het werk. Een probleem wordt het als werknemers het gevoel hebben dat ze worden gedwongen tot code-switching - dat ze niet vrij zijn in het laten zien van hun andere identiteiten. Hieronder volgt een uiteenzetting van enkele positieve en negatieve gevolgen van code-switching voor werknemers.
Het effect van code-switching op het personeel kan door het bedrijf op meerdere manieren verminderd worden. Leiderschapsteams die prioriteit geven aan inclusie kunnen een omgeving creëren waarin werknemers zich veilig voelen om hun authentieke zelf te zijn. Werknemersgroepen kunnen een uitstekende manier zijn om veilige ruimtes te creëren waar werknemers met elkaar in gesprek kunnen gaan zonder bang te hoeven zijn voor een oordeel.
Een grotere diversiteit in leiderschapsteams is een andere effectieve aanpak om het aantal gevallen van code-switching te verminderen. Een van de redenen waarom veel werknemers ander gedrag vertonen is dat ze geen andere collega's zoals zij zien. Door de diversiteit op leiderschapsniveau te vergroten kan de heersende cultuur in de organisatie worden afgezwakt en kunnen werknemers zien dat culturele en gedragsverschillen geen obstakel vormen voor loopbaangroei.
Educatie is ook belangrijk. Praat open met uw werknemers over kwesties in verband met authenticiteit en diversiteit. Vier de verschillende culturen vam uw werknemers. Zorg ervoor dat HR-teams een gastvrije omgeving creëren en Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie (DGI)-trainingen aanbieden om een werkomgeving te creëren waar iedereen zich veilig voelt om zijn authentieke zelf te zijn.
Een werkomgeving waar iedereen zijn authentieke zelf kan tonen, is een werkomgeving waar diversiteit en inclusie kunnen floreren. Zonder de behoefte aan code-switching kan iedere medewerker optimaal functioneren, waardoor bedrijven kunnen profiteren van een breder scala aan gezichtspunten. Andere voordelen van diversiteit en inclusie op de werkvloer:
Code-switching kan zeker voordelen opleveren, maar wegen ze op tegen de schadelijke gevolgen voor de geestelijke gezondheid en het algemene welzijn van een werknemer? Je ware ik verbergen kan uitputtend zijn en ten koste gaan van de productiviteit van die persoon.
Code-switching zou gezien kunnen worden als het dragen van een "werk/professioneel uniform" Misschien vind je dat geen probleem. En vind je het zelfs leuk. Maar het kan een probleem worden als het de enige toegestane "kleding" is die gedragen mag worden. Het is het verschil tussen een keuze en een verplichting. En als je niet vrij bent om nu en dan te veranderen en je andere identiteit te tonen, of het nu gaat om kleding, spraak, gedrag of iets anders, kan dat problemen opleveren.
Uit de vele beschikbare onderzoeken blijkt dat de gevolgen van code-switching niet altijd in gelijke mate worden gevoeld. Wij kunnen u helpen bij het vormen van een diverse talentenpool die ertoe kan bijdragen dat werknemers zich op het werk meer zichzelf gaan voelen. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat iedere werknemer haar/zijn mogelijkheden volledig benut- wat uiteindelijk uw organisatie ook ten goede komt.
Vind de beste vacatures op onze website.
Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.
Michael Page helpt bedrijven van elke omvang, van MKB tot multinationals, bij het werven van de juiste kandidaten voor professionele en managementfuncties. Met een internationale aanwezigheid en specialisten in diverse vakgebieden, leveren wij unieke...