Vrouw in een zakelijke outfit zit tegenover een kleine robot aan een bureau.

Heb je ooit overwogen om artificiële intelligentie (AI) te gebruiken om een baan te zoeken of uw prestaties in je huidige functie te verbeteren? Zo ja, dan bent je niet de enige. Een onthullend onderzoek door Michael Page, met inzichten van 3.344 professionals uit heel Europa (860 in Noord Europa) schetst een duidelijk beeld: AI-tools maken steeds meer deel uit van ons dagelijks werk.      
     
Maar nu komt het: hoewel AI zeker zijn stempel drukt, heeft het de cruciale rol van menselijk inzicht niet overschaduwd. Op de werkplek blijft menselijk inzicht cruciaal om complexe problemen te begrijpen, creativiteit te stimuleren en relaties op te bouwen. Allemaal zaken die AI niet kan repliceren. Bij het zoeken naar een baan kan samenwerking met een menselijke recruiter een mate van persoonlijke interactie en inzicht in de bedrijfscutuur verschaffen die AI-tools niet kunnen bieden – en dat is ongetwijfeld iets wat talent zoals jij belangrijk vindt.
     
     Laten we ontdekken hoe AI ons werk een nieuwe vorm geeft en waarom de menselijke 'touch' onontbeerlijk blijft, zelfs in dit digitale tijdperk.

Tech ontmoet talent: AI op de werkplek

AI is niet langer de toekomst. Het verandert nu al de manier waarop we werken. Bijna de helft van de professionals in Noord Europa (49%) gebruiken momenteel AI om een baan te zoeken, hun productiviteit op te krikken of routineuze taken te automatiseren.

Welk type AI-tools gebruiken professionals zoals jij?

  • Interactieve AI, zoals bij chatbots en slimme assistenten als Siri, Cortana en Google Assistant, wordt op grote schaal toegepast: 40% van de professionals gebruikt deze technologie vaak.
  • Functionele AI, waaronder tools voor data-analyse, cloudbeveiliging en het voorkomen van inbreuken, is misschien ook iets voor u. Hoewel slechts 23% deze tools regelmatig gebruikt, heeft 35% ze ten minste al een enkele keer gebruikt in zijn of haar werkomgeving. Populaire voorbeelden van functionele AI-tools zijn o.a. IBM WatsonSalesforce Einstein en Azure Machine Learning.
  • Analytische AI zijn tools zoals Tableau, die aanbevelingen en inzichten bieden door data te scannen. Ze worden minstens af en toe gebruikt door 31% van de professionals.
  • Generatieve AI blinkt uit in het creëren van geschreven en visuele content. Net als 31% van de professionals in ons onderzoek is de kans groot dat u al hebt geëxperimenteerd met tools als ChatGPT en Bard. Dit wijst op een groeiende acceptatie van de creatieve capaciteiten van AI op de werkplek.

Risico's, voordelen en uitdagingen van AI op de werkplek

Als we het hebben over AI op de werkplek, is het essentieel om niet alleen na te denken over het gebruik ervan, maar ook over hoe het wordt ervaren door degenen op wie AI invloed heeft - werknemers en kandidaten zoals u. 

Indrukwekkend is dat 77% van de ondervraagden denkt dat AI hun efficiëntie en productiviteit heeft verhoogd, terwijl twee derde (76%) een beroep doet op AI om repetitieve taken te automatiseren. Bijvoorbeeld , AI-tools zoals slimme e-mailfilters en prioriteringsassistenten, kunnen de uren die u besteedt aan inboxbeheer fors terugschroeven, wat u meer tijd geeft om te kijken naar het grotere geheel.

Natuurlijk gaat de introductie van AI in ons dagelijks werk niet van een leien dakje. Een aanzienlijke 67% (vs. 61% op Europees niveau) van de professionals staat een beetje argwanend tegenover het feit dat AI de menselijke 'touch' mist op het gebied van beoordelingsvermogen en intuïtie. Het herinnert ons eraan dat hoe goed AI ook is met data, het ons complexe besluitvormingsproces en onze emotionele intelligentie niet kan evenaren. Kwesties rond privacy en gegevensbeveiliging (genoemd door 56% van de respondenten), ethiek (45%) en mogelijk verlies van banen (41%) zijn andere belangrijke zorgpunten. 

Toch zien de meeste professionals die wij hebben ondervraagd AI als een game-changer. Slechts een klein deel (2%) gelooft dat technologie overhyped is en dat het geen aanzienlijke impact zal hebben op hun activiteiten.

Gebruik van AI om een baan te vinden: een gemengd beeld

Hoe geeft AI de zoektocht naar een baan een andere vorm?

Invoering van AI bij het zoeken naar een baan

Bijna de helft (49%) van de professionals maakt bij het zoeken naar een baan gebruik van AI-tools zoals cv-schrijvers en algoritmen voor het matchen van vacatures.

  • Tijd besparen: 71% van de werkzoekenden geeft aan veel tijd te besparen wanneer ze AI-tools gebruiken.
  • Opent de juiste deuren: 66% gelooft dat AI helpt bij het vinden van relevantere functies.
  • Generationele trends: Een opmerkelijke 60% van de 18- tot 24-jarigen heeft deze tools gebruikt, vergeleken met minder dan 42% van de 60-plussers, wat duidt op een generatieverschuiving in de richting van AI bij het zoeken naar werk.

Aarzelingen bij het omarmen van AI

Iets meer dan de helft van de ondervraagden heeft nog geen AI gebruikt bij het zoeken naar een baan.

  • Gebrek aan bewustzijn: Ongeveer een derde van de respondenten wist niet welke AI-tools beschikbaar waren of wist niet hoe ze te gebruiken.
  • Zoeken naar de persoonlijke 'touch': Gezien het feit dat 67% denkt dat AI-tools op de werkplek een persoonlijk tintje missen, is het redelijk om aan te nemen dat een soortgelijk sentiment geldt voor AI bij het zoeken naar een baan.

Het menselijke aspect in werving

  • Loopbaanbegeleiding op maat: Real-life recruiters bieden talenten zoals u persoonlijk loopbaanadvies en een beter begrip van uw unieke kwaliteiten.
  • Exclusieve kansen: Personeelsbureaus bieden toegang tot niet-gepubliceerde vacatures en insiderinformatie over de bedrijfscultuur en specifieke aanwervingsbehoeften, gebieden waar AI tekortschiet.

Zoeken naar een baan in het AI-tijdperk: 4 tips voor werkzoekenden

Navigeren op de arbeidsmarkt betekent tegenwoordig dat u AI-tools moet combineren met uw unieke menselijke vaardigheden. Hier zijn vier praktische tips om u te helpen eruit te springen:

  1. Zet AI in met het oog op efficiëntie: Gebruik AI-tools zoals cv-bouwers en algoritmen voor het matchen van vacatures om vervelende of repetitieve taken te verminderen. Bijvoorbeeld, een AI cv maker kan helpen uw cv aan te passen voor specifieke functies waardoor de kans dat u wordt opgemerkt, verhoogt.
  2. Geef uw creativiteit een boost: Denk eraan, AI is geweldig met cijfers, maar het kan uw creatieve vaardigheden niet overtreffen. Doe activiteiten die uw creativiteit de vrije loop laten - zoals leuke brainstormsessies of interactieve workshops. Zo zal u uitblinken in functies waar 'out-of-the-box' denken nodig is.
  3. Scherp uw 'soft skills' aan: Het ontbreekt AI aan menselijke emoties, focus dus op het verbeteren van uw emotionele intelligentie, empathie en communicatie. Deze kwaliteiten kunnen echt een verschil maken in interviews en bij het netwerken en helpen u op een dieper niveau contact te maken met mensen.
  4. Blijf op de hoogte en pas u aan: Blijf op de hoogte van de voouitgang op het gebied van AI in uw vakgebied en pas u aan de nieuwe technologieën aan. Inzicht in de meest recente AI-tools voor het zoeken naar een baan en in de manier waarop deze toepasbaar zijn in uw vakgebied, kunnen u een concurrentievoordeel bieden.

Michael Page: Het beste van AI en menselijk inzicht

AI zorgt voor een revolutie in de wereld van werk, maar de waarde van menselijk inzicht en creativiteit blijft ongeëvenaard. 

Dit evenwicht vinden is de kern van wat we doen bij Michael Page. We maken gebruik van de kracht van AI, terwijl ons team van gespecialiseerde consultants de menselijke 'touch' brengt en ervoor zorgt dat uw cv de grondige aandacht krijgt die het verdient. 

Ga nu op zoek naar een baan!

Join over 80,000 readers!

Receive free advice to help give you a competitive edge in your career.