Pas op voor oplichting! Meer info.
Solliciteer voor een nieuwe functie
Wij zijn hier om je te helpen de juiste talenten te vinden.
Ontdek de salarissen van meer dan 150 functies in 15 verschillende sectoren
Wij vinden het beste talent voor onze klanten en koppelen kandidaten aan hun ideale jobs.
Start je carrière bij PageGroup En haal het beste uit jezelf!
Tweede sollicitatiegesprekken worden steeds vaker gehouden. Bedrijven zijn zich steeds bewuster van de noodzaak om de beste kandidaat voor de baan te vinden en willen zo veel mogelijk over hun kandidaten te weten komen. Als u wordt uitgenodigd voor een tweede gesprek, kunt u gerust stellen dat u tijdens het eerste gesprek een goede indruk heeft gemaakt. U voldoet duidelijk aan de verwachtingen en de werkgever overweegt u serieus voor de functie. U bent echter niet de enige. De tweede fase is bedoeld om de beste kandidaten verder onder de loep te nemen en een uiteindelijke beslissing te nemen over wie het beste bij de baan past.
Maar wat is er deze keer anders, wat kunt u verwachten en hoe moet u zich daarop voorbereiden? Dit zijn de vragen die u zichzelf vooraf moet stellen. Met de juiste voorbereiding maakt u meer kans om binnen afzienbare tijd een nieuwe baan te hebben.
Een eerste sollicitatiegesprek wordt over het algemeen gehouden om uw basiscompetenties te testen, uw carrière te bespreken en een algemeen beeld te krijgen of u een passende kandidaat bent. De vragen hebben vaak te maken met uw cv en de functieomschrijving. Ze hebben u waarschijnlijk gevraagd om wat over uzelf te vertellen en over uw motivatie en u heeft zelf ook vragen kunnen stellen. Nadat u voor een tweede gesprek bent uitgenodigd, kunt u er gerust van uitgaan dat u deze vragen naar tevredenheid heeft beantwoord en dat u een goede indruk heeft gemaakt. Ze denken dat u wel in de functie zult passen maar hebben nog een aantal aanvullende vragen om zeker te weten of ze u de baan aanbieden.
Het tweede gesprek is bedoeld om na te gaan wat u onderscheidt van de andere kandidaten die zij overwegen. Ze zullen kijken naar uw werkstijl en naar de specifieke vaardigheden en ervaring die u meebrengt om de functie succesvol uit te voeren. Verder zullen ze eventuele vragen die ze nog hadden na het eerste gesprek aan de orde willen stellen. U ontmoet mogelijk ook andere leden van de organisatie, met wie u nauw gaat samenwerken. Bovendien moet u bij veel tweede gesprekken een presentatie, een verslag of iets dergelijks opstellen, wat u uitdaagt om uw capaciteiten en geschiktheid voor de functie te laten zien.
Verwacht uitgedaagd te worden. Het tweede gesprek voelt vaak intenser aan dan het eerste. Dit komt deels doordat u het gevoel heeft dat u dichter bij uw doel bent, waardoor de inzet dus hoger is, maar ook omdat uw gesprekspartners u zullen proberen uit te dagen, misschien de druk zullen opvoeren, allemaal om te zien hoe u ermee omgaat. Ze zullen een aantal zwakke punten hebben geïdentificeerd die in het eerste gesprek naar boven zijn gekomen en u hierover doorvragen. Misschien vertellen ze u zelfs wel waarom ze niet zeker weten of ze u wel gaan aannemen. Dit is om te kijken hoe u reageert, hoe u antwoordt en of u hun kunt laten zien dat u deze baan echt wilt.
Misschien vragen ze u verder om iets voor te bereiden om het aan de ondervragers te presenteren. Voor een baan in marketing kan u bijvoorbeeld worden gevraagd een campagneplan te presenteren. Voor een financiële positie kan dit een rapport zijn over financiële gegevens die ze u hebben gegeven en voor een projectmanagementfunctie moet u wellicht een risicoanalyse uitvoeren op een bestaand transitieplan. Wat ze ook van u vragen, het is vast en zeker nauw verbonden met de specifieke vacature waarvoor u solliciteert en het geeft u een uitstekende gelegenheid om uw vaardigheden en uw inzicht in het bedrijf te laten zien.
U moet zich natuurlijk op elk sollicitatiegesprek voorbereiden, maar voor een tweede gesprek is een goede voorbereiding van uiterst groot belang. U moet laten zien dat u een goed inzicht heeft in het bedrijf, de bedrijfsdoelen en hoe de afdeling waar u wilt gaan werken daarin past. Onderzoek zo veel mogelijk over het bedrijf en de mensen die u gaat ontmoeten. Als u kunt aantonen dat u het bedrijf en de mensen die er werken begrijpt en kunt laten zien hoe u erin past en wat u kunt bijdragen, dan bent u op de goede weg om hen te overtuigen dat u de juiste persoon bent voor de functie.
Dit is een kans om uzelf te verkopen. Identificeer de belangrijkste eigenschappen die nodig zijn om goed te presteren, maar zorg er vooral voor dat u dit illustreert met voorbeelden van uw capaciteiten op die gebieden.
Dit is geen strikvraag. Geef gerust wat ideeën over dingen die volgens u verbeterd zouden kunnen worden. Misschien is het de website, de winkelinrichting of zelfs een technologische oplossing die de productiviteit zou kunnen verbeteren. Wees niet te kritisch, maar laat zien dat u ideeën kunt aandragen om eventuele problemen die u heeft opgemerkt op te lossen.
De ondervrager wil weten dat u uw loopbaan serieus neemt en heeft nagedacht over welke richting u uit wilt. Ze zoeken waarschijnlijk iemand voor de lange termijn. Het is altijd een goed idee om een specifiek antwoord te geven. Zeg niet zomaar 'Ik wil manager worden' maar laat zien dat u heeft nagedacht over wat voor soort werk of mensen u wilt managen. Misschien wilt u een team leiden dat zich bezighoudt met een transitieproject, of verantwoordelijkheid nemen voor klantenrelaties op hoog niveau. Wat het ook is, u komt beter over als u laat zien dat u er goed over heeft nagedacht.
Misschien hebben ze u in het eerste gesprek al gevraagd waarom u deze functie graag wilt, maar deze keer kijken ze wat uw diepere drijfveren zijn. Dit is een uitgelezen kans om aan te tonen dat u werkelijk energie wilt steken in de functie, het bedrijf en de toekomst van de organisatie. Welke verantwoordelijkheden in de functieomschrijving interesseren u in het bijzonder, en waarom is de richting die het bedrijf uitgaat iets waar u deel van wilt uitmaken?
Dit is vaak de slotvraag en dit geeft u de kans om een samenvatting te geven van wat u heeft voorbereid. Het draait er hier om of u enthousiasme toont en of u kunt laten zien waarom ze u niet moeten laten lopen.
Vind de beste vacatures op onze website.
Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.
Michael Page helpt bedrijven van elke omvang, van MKB tot multinationals, bij het werven van de juiste kandidaten voor professionele en managementfuncties. Met een internationale aanwezigheid en specialisten in diverse vakgebieden, leveren wij unieke...