Twee mensen maken hartvormen met hun handen op een blauwgroene achtergrond.

Duurzaamheid is niet langer alleen een modewoord of een academische manier om 'groener worden' te benoemen. Tegenwoordig is het een essentieel onderdeel binnen de bedrijfswereld.  Daarnaast is het belangrijk voor het aantrekken van talent en voor zakelijk succes op de lange termijn. Op de werkplek gaat duurzaamheid over het vinden van de perfecte balans tussen winstgevendheid van bedrijven en positieve sociale en milieu-impact.

Ons recente onderzoek, Michael Page/Page Personnel Sustainability Insights, belicht hoe duurzaamheid een reactie is op werknemerservaringen en bedrijfsverantwoordelijkheden. Dit onderzoek was een Europese enquête onder meer dan 4.750 respondenten, die hen uitnodigden om na te denken over duurzaamheid en de implicaties ervan in hun dagelijks leven en werk. De studie culmineerde in een webinar met panelleden die de resultaten bespraken en kwesties zoals discriminatie op de werkplek en de dubbele perspectieven van werknemers en werkgevers met betrekking tot duurzaamheid verder onderzochten. 

In dit artikel lichten we enkele belangrijke inzichten uit de enquête en het webinar toe. We zullen onderzoeken hoe duurzaamheid de tevredenheid van werknemers beïnvloedt en de belangrijke rol ervan bij het aanpakken van discriminatie op de werkplek. Je zult misschien verrast zijn door de complexiteit van deze relaties en de kracht van duurzaamheid om de toekomst van werk vorm te geven. Klaar om verrast te worden? Laten we er meteen in duiken.

Discriminatie: een duurzaamheidsprobleem?

Wat heeft discriminatie op de werkvloer met duurzaamheid te maken? Het antwoord ligt in het begrijpen van duurzaamheid van bedrijven, wat niet alleen gaat over financiële gezondheid op de lange termijn of het recyclen van colablikjes. Het gaat om het bevorderen van een inclusieve, ondersteunende omgeving voor iedereen, ongeacht achtergrond, identiteit of ervaring.

Discriminatie heeft een directe invloed op de gezondheid en duurzaamheid van een bedrijf. Een echt duurzame werkplek zorgt voor een rechtvaardige behandeling van werknemers en bevordert een productiever en meer betrokken personeelsbestand dat bereid is om langer bij het bedrijf te blijven. Als een bedrijf daarentegen discriminatieproblemen niet aanpakt, kan het te maken krijgen met tegenslagen, waaronder een hoog verloop, code-switching (waarbij werknemers zich niet in staat voelen om hun authentieke zelf op het werk te zijn) of een beschadigde reputatie.

De resultaten nader bestudeerd

Laten we dieper ingaan op de enquêteresultaten. Meer dan de helft van de werknemers die we spraken (51%) had vorig jaar minstens één keer te maken gehad met discriminatie op de werkplek. De meest voorkomende vorm was agisme (33%), waarbij een derde van onze respondenten het ter sprake bracht, gevolgd door genderdiscriminatie (23%), en discriminatie op basis van sociale achtergrond (22%). De conclusie? Deze kwesties zijn wijdverspreid en kunnen niet worden genegeerd bij het bespreken van duurzaamheid van bedrijven.

Een van de redenen waarom het zo belangrijk is om leeftijdsdiscriminatie in Europa aan te pakken, is dat dit een vergrijzend continent is. Ouderen kunnen veel waarde en kennis toevoegen aan hun organisaties.

Paula Ordoñez, ESG Solutions &; Corporate Sustainability Director bij Savills

Diversiteit en inclusie op de werkplek is niet alleen een vakje dat moet worden aangevinkt. Het gaat erom het meeste uit ieders vaardigheden en ervaringen te halen, een cruciale factor in het behoud van talent en duurzame bedrijfsgroei. De gegevens maken duidelijk dat als we duurzaamheid serieus nemen, bedrijven de handen uit de mouwen moeten steken en moeten werken aan een meer inclusieve, discriminatievrije werkplek.

Barrières doorbreken: genderdiscriminatie aan de top

Wanneer we ons richten op genderdiscriminatie, onthullen de gegevens een zorgwekkende trend. Naarmate mensen de bedrijfsladder beklimmen, lijken gevallen van genderdiscriminatie met hen mee te gaan. Van degenen die het afgelopen jaar dit soort discriminatie hebben ervaren, bekleedde 31% C-suite-posities. Dit wijst op een diepgeworteld probleem bij vrouwelijke vertegenwoordiging op uitvoerend niveau, wat vaak 'het doorbreken van het glazen plafond' wordt genoemd.

Gelukkig zien we enige vooruitgang, met regio's als Scandinavië die het goede voorbeeld geven. Toch is er geen ruimte voor zelfgenoegzaamheid. De genderkloof is hardnekkig en de weg naar volledige gendergelijkheid op de werkplek en in de bestuurskamer is lang.

Naar een rechtvaardiger werkplek

De weg naar het bouwen van een meer rechtvaardige en inclusieve werkplek heeft de afgelopen jaren belangrijke mijlpalen gekend, mede dankzij de transformerende kracht van sociale bewegingen zoals #MeToo, Black Lives Matter en Time's Up. Deze campagnes hebben met succes het gesprek vooruitgeholpen en diversiteit en inclusie stevig op de bedrijfsagenda geplaatst. Als reactie hierop hebben veel multinationals diversiteits-, gelijkheids- en inclusieprogramma's (DEI) opgezet, waarin de cruciale rol van diversiteit in duurzaamheid van bedrijven en talentacquisitie wordt erkend.

In Frankrijk heeft meer dan 50% van de lesbische vrouwen te maken met agressie of discriminatie op de werkplek. En meer dan twee derde kiest ervoor om hun seksuele geaardheid te verbergen. Het is dus duidelijk dat er nog steeds vooroordelen heersen in het personeelsbestand.

Anne-Cécile Remont, directeur van het Tire Industry Project bij WBCSD

Deze stappen voorwaarts betekenen echter niet dat ons werk gedaan is. Slechts 7% van de CEO's bij de Europese topbedrijven was in 2021 vrouw, blijkt uit onderzoek van European Women on Boards. Noorwegen en Frankrijk zijn de enige twee landen waar het gemiddelde aandeel vrouwen in raden van bestuur de door de Europese Commissie vastgestelde doelstelling van 40% heeft bereikt.

Bewustwording omzetten in actie

Laten we in de beweging naar een eerlijkere werkplek de minder voor de hand liggende maar schadelijke vormen van discriminatie niet vergeten. Een goed voorbeeld is microagressies - vaak onbedoelde acties of opmerkingen die een vooroordeel uiten over een individu of gemarginaliseerde groep. Bewustwording is de sleutel. Het is aan leiders om te leren over deze subtiele vooroordelen en hoe ze individuen aan de ontvangende kant beïnvloeden.

Leiderschap moet een tandje bijsteken, een no-tolerancebeleid voor discriminatie instellen en tegelijkertijd investeren in onderwijs om werknemers te helpen onbewuste vooroordelen te herkennen en aan te pakken. Het gaat ook om het bevorderen van vertrouwen. Werknemers moeten zich veilig voelen om incidenten te melden, wetende dat ze op de juiste manier worden behandeld.

Maar het gaat niet alleen om de regels – het gaat om de sfeer. Het creëren van een cultuur waarin respect en gelijkheid de norm zijn, vereist betrokkenheid van bovenaf. Dit betekent voortdurende training, geduld en senior leiders die het gedrag vertonen dat ze op hun werkplek willen zien.

Duurzaamheid en het zoeken naar een baan: de keuzes van werknemers motiveren

Werkzoekenden zijn tegenwoordig op zoek naar meer dan alleen een goed salaris en een aantal verleidelijke voordelen. Volgens onze enquête houdt 66% van de mensen rekening met de toewijding van een bedrijf aan duurzaamheid bij het beslissen waar ze zich willen aanmelden. Het sentiment zit ook diep onder de huidige werknemers - 37% is blij met de eco-referenties van hun bedrijf, maar een opvallende 28% denkt dat hun werkgevers veel meer zouden kunnen doen.

Medewerkers zoeken nu een inherent gevoel van doelgerichtheid in hun rol. Als gevolg hiervan moeten bedrijven hun acties opvoeren - het is niet genoeg om alleen maar te praten over het redden van de planeet. Werknemers zoeken een zinvolle bijdrage aan duurzaamheid, ingebed in hun dagelijkse werk en gemeten in vooruitgang en resultaten. 

Voor Generatie X stond duurzaamheid nauwelijks op de agenda. Maar voor generatie Y is duurzaamheid iets dat hun besluitvorming drijft. Wat generatie Z betreft, suggereert een studie dat  zij het eerste cohort zullen zijn dat prioriteit geeft aan doel boven loon.

Anne-Cécile Remont, directeur van het Tire Industry Project bij WBCSD

Duurzaamheidsinitiatieven: mainstream maken

Dus, hoe kunnen organisaties snel hun duurzaamheidsdoelen verbeteren? De sleutel is om de mainstream te maken. Het gaat niet alleen om het hebben van een groen team dat in een hoekje zit te werken. Duurzaamheid moet het hart en de ziel zijn van de missie van een bedrijf, weerspiegeld in zijn producten, diensten, investeringsbeslissingen, inkoopstrategieën en hoe het met zijn klanten omgaat. Duurzaamheid mag nooit een bijzaak zijn.

Het is van cruciaal belang dat organisaties duurzaamheid zien als een investering, niet als een kostenpost. Om dit te laten gebeuren, moet duurzaamheid worden verdedigd vanuit de top van de organisatie.

Paula Ordoñez, ESG Solutions &; Corporate Sustainability Director bij Savills

Grote bedrijven hebben een enorme kans om met hun waardeketen, samen te werken om zinvolle veranderingen door te voeren. Dit is een kans om een heel systeem te beïnvloeden en te transformeren in plaats van alleen te focussen op individuele bedrijfsvoetafdrukken.

En er is ook een bijkomend voordeel: focussen op duurzaamheid kan de cultuur van uw organisatie transformeren. Het creëert een gevoel van verbondenheid, motiveert medewerkers en stimuleert samenwerking. Het kan medewerkers inspireren om samen te werken aan een groter doel, waardoor de barrières tussen verschillende afdelingen worden verkleind. Kortom, het is een geweldige manier om de allerbeste mensen aan te trekken, te motiveren en te behouden.

De weg naar duurzame praktijken

In een fel concurrerende arbeidsmarkt kan de inzet van een bedrijf voor duurzaamheid een onderscheidende factor zijn. Zoals de Michael Page Sustainability Insights-studie en onze webinar onthullen, gaat de focus op duurzaamheid niet alleen over milieuvriendelijk zijn. Het gaat ook om het bouwen van een rechtvaardige, inclusieve werkplek die alle werknemers en hun unieke bijdragen waardeert. Omdat zowel werknemers als werkzoekenden prioriteit geven aan duurzaamheid, moeten bedrijven gehoor geven aan de oproep en actie ondernemen. Duurzaamheid is inderdaad geen nice-to-have meer. Het is een noodzaak.

Wil je dieper ingaan op de inzichten van onze experts op het gebied van duurzaamheid op de werkvloer? Mis de kans niet om een kijkje te krijgen in de perspectieven van werknemers en bedrijven binnen dit essentiële onderwerp. Bekijk de herhaling van onze webinar en praat mee over het vormgeven van een duurzamere, inclusievere toekomst voor iedereen.

Klik hier om de herhaling te bekijken.

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Populaire artikelen