Pas op voor oplichting! Meer info.
Solliciteer voor een nieuwe functie
Wij zijn hier om je te helpen de juiste talenten te vinden.
Ontdek de salarissen van meer dan 150 functies in 15 verschillende sectoren
Wij vinden het beste talent voor onze klanten en koppelen kandidaten aan hun ideale jobs.
Start je carrière bij PageGroup En haal het beste uit jezelf!
Een van de grootste blunders in de geschiedenis van de zakenwereld moet het moment zijn dat Kodak besloot dat digitale fotografie geen directe bedreiging was voor zijn bedrijfsmodel. Een technicus bij Kodak had de digitale camera al in 1975 uitgevonden, maar het bedrijf besloot om bij fotorolletjes te blijven. De rest is verleden tijd, zoals men zegt. Zes lessen die moderne leiders in hun achterhoofd moeten houden als ze een 'Kodak moment' willen vermijden.
In een wereldwijde economie is de concurrentie moordend. Twee whizzkids met een internetverbinding en een laptop aan de andere kant van de wereld kunnen u in no-time wegconcurreren. Kodak had minstens 10 jaar de tijd om zijn oorspronkelijke fout recht te zetten, maar moderne zakelijk leiders hebben die luxe niet. Zij moeten hun bedrijven wendbaar maken. Maar hoe?
Creëer een milieu waarin mensen nooit stoppen met leren. Praktisch gezien betekent dat het aanbieden van cursussen, workshops en trainingen. Op websites als Coursera, Stanford Online Courses en Academic Earth vindt u alle gratis online colleges die internationale topuniversiteiten aanbieden. Dat is het makkelijke deel. Moeilijker is de instelling: zijn uw werknemers bereid om een nieuwe aanpak te proberen en nieuwe wegen te verkennen? Want dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Van nature blijven mensen graag bij de bekende weg. Iets nieuws leren kost veel moeite. En waarom zouden we al die moeite doen als we niet van tevoren weten of het wel het gewenste resultaat oplevert?
Leren zonder falen bestaat niet. Maar als van werknemers altijd verwacht wordt dat zij resultaten produceren, zullen ze altijd de veiligste weg kiezen. Zorg dus dat mensen zich vrij voelen om te experimenteren, zelfs als dat niet altijd iets oplevert. Hoe creëert u een experimentele cultuur in uw bedrijf?
Er bestaat een verhaal over een bedrijf waar een team van IT-technici een nieuwe chip ontwikkeld had zonder hun manager daarover te informeren, omdat ze wisten dat hij dat niet goed zou keuren. Dat soort situaties wilt u vermijden. Niemand zal u iets vertellen als u niet bereid bent om van hen te leren. Toon dus oprechte interesse en sta altijd open voor nieuwe ideeën. Hoe creëert u vruchtbare grond voor nieuwe ideeën?
Onderzoek toont aan dat bedrijven die diverser zijn zich sneller aanpassen, en daardoor succesvoller zijn. Diversiteit gaat niet alleen over de culturele achtergrond van uw werknemers: het gaat ook over de balans tussen mannen en vrouwen en de verschillende manieren waarop binnen het bedrijf gewerkt wordt. IT-technici kijken niet op dezelfde manier naar de wereld dan Marketingmanagers. Daarom pakken zij problemen anders aan. Maar hoe zorgt u dat al deze verschillende methodes elkaar niet in de weg zitten?
Dat is uw taak als modern leidinggevende. Zoals het personage van Steve Jobs zegt in de gelijknamige film: uw teamleden zijn topmusici, maar u leidt het orkest. Elke muzikant kan zo creatief zijn als hij of zij wil, binnen de grenzen van het muziekstuk dat u wilt spelen. De enige vraag is: hoe weet u wanneer u een ander nummer op moet zetten?
Wilt u meer weten?Veel van deze tips zijn gebaseerd op de inzichten van Edgar H Schein, voormalig professor bij de MIT Sloan School of Management.
Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?