Pas op voor oplichting! Meer info.
Solliciteer voor een nieuwe functie
Wij zijn hier om je te helpen de juiste talenten te vinden.
Ontdek de salarissen van meer dan 150 functies in 15 verschillende sectoren
Wij vinden het beste talent voor onze klanten en koppelen kandidaten aan hun ideale jobs.
Start je carrière bij PageGroup En haal het beste uit jezelf!
Hoewel veel kandidaten zich in hun cv en tijdens sollicitatiegesprekken zeer overtuigend weten te verkopen, is een tweede of derde opinie om diverse redenen raadzaam. Door middel van referenties kunt u fundamentele aspecten controleren: allereerst of ze de waarheid spreken en daarna of ze een goede culturele fit zouden kunnen zijn.
Het nagaan van referenties is ook noodzakelijk om aan de zorgvuldigheidseisen van het selectieproces te voldoen. Als er later problemen zijn met de aangenomen werknemer kunnen HR en de selectiemanager aantonen dat ze al het mogelijke hebben gedaan om eventuele problemen te voorkomen.
Bij het stellen van referentievragen moet rekening gehouden worden met vijf punten:
Bevestig eerst de basisgegevens: hoe lang heeft de kandidaat voor u gewerkt en in welke hoedanigheid; de functietitel en verantwoordelijkheden; wat was uw relatie op het werk (d.w.z. directe manager, collega of iets anders) en waar werkte de kandidaat voordat deze bij uw organisatie begon.
Het kan gepast zijn om te vragen naar het salaris, bonussen, incentives of overuren van de kandidaat. Houd er rekening mee dat de referentie deze cijfers mogelijk niet bij de hand heeft, dus bied de mogelijkheid om er later of via e-mail op terug te komen.
Vraag naar de dingen waardoor de kandidaat er in de functie uitsprong. Waarom zou de referentie hem of haar in het bijzonder aanbevelen? Wat heeft de kandidaat bijgedragen aan de functie, het team en de organisatie? Ga in op details uit het sollicitatiegesprek.
Het is ook belangrijk om dieper in te gaan op de minder goede kanten van uw kandidaat. Denk aan aspecten zoals hoe de kandidaat met andere teamleden samenwerkte. Was er misschien iemand met wie hij of zij botste? Waarom?
Hoe is zijn/haar arbeidsethos? Hoe pakt hij/zij problemen aan? Zou u deze persoon opnieuw aannemen? Een goede referentie kan licht werpen op hoe goed de potentiële werknemer in uw organisatie zou kunnen passen.
Vergeet niet om het referentiegesprek kort te houden. De referentie is vast drukbezet en dit gesprek wordt uit professionele beleefdheid gehouden, geenszins als verplichting.
Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?