Tablet toont nieuwsinhoud met extra vensters open.

Ontwikkelingen op het gebied van data en benutting daarvan stimuleren de marketingsector dit jaar verder. Met goede analyses en gebruik van deze informatie kunnen bedrijven specifiekere en sterker gerichte marketingcampagnes uitwerken. Er is dit jaar veel vraag naar professionals die grote hoeveelheden data kunnen omzetten in bruikbare inzichten.

Onze gespecialiseerde consultants spreken elke dag met zowel werkgevers als met professionals die op marketinggebied werkzaam zijn. Hierdoor konden wij de top 10-vaardigheden identificeren waarmee bedrijven vooruitgang kunnen boeken.

1.  Op data gebaseerde klantinzichten

Uitgebreide op data gebaseerde inzichten in de klant (customer insights) zijn cruciaal voor elke strategie. Dit kreeg in 2018 al veel aandacht en dat is in 2019 alleen maar meer geworden. Experts die deze inzichten niet alleen kunnen vertalen, interpreteren en begrijpen, maar ook kunnen gebruiken om bij te dragen aan een sterke commerciële strategie, zijn essentieel.

Een duurzaam rendement op de investering (ROI) is van levensbelang voor elk bedrijf. Omdat marketing cruciaal is voor de groei en strategie, is het ROI op de marketingactiviteiten nu belangrijker dan ooit. De budgetten worden nauwlettend bekeken en organisaties verwachten meer van hun marketingactiviteiten. Tools om ervoor te zorgen dat belangrijke maatstaven worden geïdentificeerd, gevolgd en gemeld spelen een sleutelrol. Professionals die goed weten welke maatstaven belangrijk zijn, hoe deze te meten en met welke instrumenten een team dit kan doen, kunnen echte waarde toevoegen op elke marketingafdeling.

2. Online marketing

Online marketing gebruikt alle internetkanalen om de boodschap over het merk, de producten of diensten van een bedrijf bekend te maken aan potentiële klanten. Hiertoe behoren e-mail, sociale media, displayreclame, zoekmachineoptimalisatie om potentiële klanten te bereiken via de kanalen die zij gebruiken om online te lezen, zoeken, winkelen en contact met anderen te onderhouden.

3. Inzichtelijk maken van marketing ROI

Het op de hoogte houden van medewerkers en delen van succesverhalen draagt bij aan een positieve werksfeer. Bedrijven van allerlei omvang meten het rendement om ervoor te zorgen dat hun marketingactiviteiten en budgetten een maximale impact hebben. Het vermogen om te communiceren over successen en belangrijke leermomenten wordt zodoende sterk op prijs gesteld. Nu veel senior marketingprofessionals in de directie zitten en deelnemen aan belangrijke meetings, is communicatie over ROI essentieel geworden om ervoor te zorgen dat marketing een strategische stem heeft in het bedrijf. “Niet alles wat de marketingafdeling doet kan makkelijk worden gekwantificeerd in termen van omzet”, licht Stefania Duijzer, senior manager van Michael Page Sales & Marketing toe. “Maar de toegevoegde waarde van moderne marketingtechnieken is dat het veel gemakkelijker is geworden om verkoopkansen te identificeren, meten en voorspellen.”

4. Marktontwikkeling

Voor veel bedrijven biedt offertebeheer de kans om binnen te komen bij een organisatie. Als het contract eenmaal is binnengesleept, levert dit de springplank voor communicatie en het opbouwen van een relatie, samen met kansen voor cross selling en upselling en de ontwikkeling van een partnerschap op lange termijn. Het offerteproces wordt ook creatiever. Bedrijven zoeken een persoonlijke noot om zich van de massa te onderscheiden en de documenten interessanter te maken om te lezen.

5. Interne communicatie

Gezien het actuele politieke en economische klimaat worden bedrijven geconfronteerd met grote onzekerheden over wat de komende jaren gaan brengen. Zodoende zien wij een steeds sterkere vraag naar uitstekende communicatie professionals voor interne communicatie en verandermanagement. Wij stellen dit vooral vast op de interim-kant van de markt. Er is een toenemende behoefte aan goede krachten voor specifieke veranderingsprojecten en om nieuwe programma’s uit te rollen. Op interne en veranderingscommunicatie gerichte professionals leveren een grote bijdrage aan de implementatie van de organisatiestrategie en delen belangrijke informatie met het hele bedrijf om te waarborgen dat toptalenten gemotiveerd, betrokken en gefocust blijven.

6. Brandmanagement

Brand managers zijn verantwoordelijk voor het totale management van een merk of een merkenportefeuille en richten zich op de vijf pijlers van brand management. Dit is essentieel in een markt die constant verandert en waar de concurrentie steeds toeneemt. Deze professionals bepalen het tempo waarin het merk zich ontwikkelt en reageert op de vraag van de klant. Dit beïnvloedt uiteindelijk de prestaties van een merk en bepaalt het succes. Omdat de activiteiten van een brand manager zich uitstrekken over een breder scala van gespecialiseerde marketingfuncties, inclusief ATL/BTL-campagnes, social media en product-/merkontwikkeling zijn deze vaardigheden essentieel.

7. PR

In 2018 was er veel nadruk, met name in meer gereguleerde bedrijfstakken, op PR-campagnes. Gedeeltelijk komt dit omdat bedrijven zich gedwongen zien traditionelere direct marketing-methodes te laten voor wat ze zijn en creatiever moeten worden. Met sterke, kosteneffectieve PR-campagnes kunnen bedrijven een nieuwe en passievere doelgroep bereiken. Ze zijn ook belangrijk om het merk van een bedrijf ‘op de kaart te zetten’. Uiteindelijk zijn het de vaardigheden om relaties op te bouwen van een sterke PR-professional waarmee een merk een sterkere band met journalisten, influencers en consumenten kan smeden.

9. Productmanagement

De ontwikkeling van een nieuw product dat meer waarde voor de klant heeft. Productmanagement kan vele vormen hebben, afhankelijk van de omvang van het betreffende bedrijf. Er is echter altijd een productmanager die ervoor zorgt dat het product voldoet aan de doelstellingen.

8. Categoriemanagement

Nu discounters dominant zijn geworden in de detailhandel, is het analyseren van de trends onder het winkelend publiek en stroomlijning van categoriemanagement belangrijker dan ooit. Retailers moeten het gebruik van categoriegegevens optimaliseren om te waarborgen dat zij concurrerend blijven in het voortdurende veranderende e-commercelandschap, waar consumenten veel sterker waarde gedreven zijn. De concurrentie is hevig en blijft toenemen. Dit betekent dat zorgvuldig categoriemanagement voor fabrikanten essentieel is.

10. Stakeholdermanagement

Doeltreffend beheer van relaties met stakeholders helpt om een organisatie volledig op een lijn te brengen. Naarmate steeds meer bedrijven overstappen op een flexibel werkmodel, is regelmatige en effectieve communicatie over wat dit betekent van zeer groot belang. Eenvoudig gezegd draagt goed stakeholdermanagement bij aan succes.

Als toonaangevende recruiters met een wereldwijd netwerk hebben wij een uitgebreide databank met toptalenten die een bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen om zo de concurrentie een stap voor te blijven.

Op zoek naar toptalent? Neem dan vandaag nog contact op met één van onze gespecialiseerde recruitment consultants. 

 

 

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Populaire artikelen