De Belgische arbeidsmarkt doet het uitstekend. Bedrijven in alle sectoren steken elkaar naar de kroon om getalenteerde kandidaten aan te trekken. Er zijn bijna een miljoen vacatures. In zulke tijden doen werkgevers meer dan ooit een beroep op professionele wervings- en selectiebureaus.

Recruiters die de lokale markt kennen en die over een uitgebreid netwerk van potentiële kandidaten beschikken, kunnen voor het wervings- en selectieproces het verschil maken. Dat geldt natuurlijk ook voor professionals die klaar zijn voor de volgende stap in hun carrière. Een gespecialiseerd bureau helpt kandidaten een handje om de geschikte werkgever te vinden.

Maar wat is zowel voor sollicitanten als voor bedrijven een goed wervings- en selectiebureau? Hier volgen vijf kenmerken van een betrouwbare recruitmentpartner.

1. De beste wervings- en selectiebureaus hebben het RSS-kwaliteitslabel

Het RSS-kwaliteitslabel is een leidraad voor bedrijven en kandidaten die op zoek zijn naar een recruitmentpartner van topniveau. Het label wordt toegekend door de federatie van de HR-dienstverleners Federgon, en biedt duidelijke kwaliteitsgaranties waaraan het bureau moet voldoen. Er wordt rekening gehouden met het management, de wervings- en selectieprocedures en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de organisatie.

"Als marktleider van de recruitmentsector is dit kwaliteitslabel voor ons erg belangrijk," zegt Thibaud Adès, managing director van PageGroup Belgium. "Onze focus ligt trouwens meer op kwaliteit dan op kwantiteit. We hebben onze processen verbeterd zodat we tijdig resultaten kunnen boeken en de beste dienstverlening op de markt kunnen bieden. Dit label bewijst aan onze klanten en kandidaten dat wij een betrouwbare keuze voor recruitment zijn."

2. De klant en de kandidaat staan centraal in hun benadering

"We vinden het erg belangrijk om zowel met onze kandidaten als onze klanten een langetermijnrelatie op te bouwen," aldus Thibaud Adès. "Dat betekent dat die relatie niet ophoudt zodra een kandidaat is geplaatst.  We blijven de kandidaat volgen om na te gaan of beide partijen tevreden zijn."

"Dat betekent bijvoorbeeld ook dat onze consultants contact blijven houden met kandidaten tijdens hun hele carrière.  Een ander gevolg daarvan is dat onze consultants op de markt getalenteerde kandidaten weten te vinden, die niet actief op zoek zijn naar een baan."

3. Ze weten wat hun troeven zijn

"Zelfs een groot wervings- en selectiebureau als PageGroup kan niet in elke sector een leiderspositie bekleden," zegt Thibaud Adès. "We zijn bijvoorbeeld nog maar pas gespecialiseerd in IT-kandidaten. We hebben eerst onze belangrijkste divisies – Finance en Engineering – opgericht, en nu kunnen we ons toeleggen op onze IT-afdeling."

4. Ze zijn transparant

"We vertellen kandidaten en klanten precies wat de volgende stappen zijn nadat ze contact met ons hebben opgenomen, en wat ze van ons mogen verwachten," legt Thibaud Adès uit. "We nemen kwaliteitsenquêtes af om te controleren of we de verwachtingen hebben ingelost. Op basis van feedback van bedrijven en kandidaten proberen we onze aanpak continu te verbeteren."

5. Ze geven klanten en kandidaten direct en eerlijk advies

"Het is voor een kandidaat niet altijd een goed idee om van werk te veranderen," zegt Thibaud Adès. "Ik raad bijvoorbeeld niet aan om van baan te veranderen wanneer je moeilijkheden ervaart in je huidige baan. Dat betekent immers dat je nog steeds nieuwe dingen bijleert."

"Hetzelfde is mogelijk voor werkgevers: soms denken ze dat ze iemand voor een functie moeten aannemen, terwijl ze eigenlijk beter bestaande werknemers voor die taak zouden opleiden."

Op zoek naar nieuwe getalenteerde kandidaten? Neem hier contact met ons op. Wilt u stappen maken in uw carrière? Stuur ons je cv!

 

 

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Populaire artikelen