Pas op voor oplichting! Meer info.
Solliciteer voor een nieuwe functie
Wij zijn hier om je te helpen de juiste talenten te vinden.
Ontdek de salarissen van meer dan 150 functies in 15 verschillende sectoren
Wij vinden het beste talent voor onze klanten en koppelen kandidaten aan hun ideale jobs.
Start je carrière bij PageGroup En haal het beste uit jezelf!
Succesvolle interim managers hebben een personal brand. Hiermee kunt u potentiële klanten in een paar minuten overtuigen dat u de juiste persoon voor de job bent. Maar hoe bouwt u een persoonlijk merk?
Stel: u bent op een netwerkbijeenkomst. U moet er snel vandoor omdat u anders te laat bent voor uw volgende zakelijke afspraak. Bij de uitgang bent u zo vriendelijk om de deur open te houden voor iemand die net aankomt. U wisselt enkele beleefdheden uit. Dan realiseert u zich dat u in gesprek bent met de HR-manager van een bedrijf dat dringend behoefte heeft aan een interim professional met uw specialisatie. Wat doet u? Hoe overtuigt u een potentiële klant binnen enkele minuten dat u de juiste persoon voor de job bent?
Om deze vraag te beantwoorden, loont het de moeite om na te denken over uw persoonlijke merk, beter bekend onder de Engelse term personal brand. Wat zijn uw persoonlijke waarden, uw specifieke talenten, uw unieke ervaringen en passies? Wat onderscheidt u van de rest? Hoe beter u deze vragen voor uzelf kunt beantwoorden, hoe sterker uw persoonlijke merk zal zijn. Dit zijn de volgende stappen:
“We hebben allemaal een persoonlijk merk – of we dat nu willen of niet!" zegt Amy Stanton, oprichtster van het marketing- en PR-bureau Stanton & Company, in een interview met Forbes. “Een zwak persoonlijk merk kan een negatieve invloed hebben - ofwel omdat mensen niet weten waar we voor staan of, wat nog slechter is, omdat ze mogelijk verkeerde aannames doen.”
Maar hoe weet u wat uw persoonlijke merk is? Dat is eenvoudig: uw persoonlijke merk is wat mensen over u zeggen als u er niet bij bent. Of, zoals Stanton het verwoordt: "Een sterk persoonlijk merk draait om een goede afstemming tussen wie we denken dat we zijn, wie we willen zijn en hoe we door anderen gezien worden." Om te achterhalen hoe anderen u zien, kunt u voormalige klanten en collega’s om eerlijke feedback vragen of een assessment doen.
Als u een potentiële klant binnen een paar minuten wilt overtuigen, is het handig om van tevoren een zogenaamde "elevator pitch" voor te bereiden. De term "elevator pitch" stamt uit de begindagen van Hollywood, toen scenaristen de studiobazen in de lift aanklampten om hun ideeën voor een nieuw script te verkopen. Het voordeel van zo´n kort verkooppraatje is dat u het bij iedere onverwachte ontmoeting kunt inzetten, of het nu in het openbaar vervoer is, op een huwelijk of in het café. Maar ook recruiters en hiring managers stellen het zeer op prijs als u zichzelf in paar zinnen kunt voorstellen. Dit zijn de bouwstenen van een goede elevator pitch: wie bent u? Wat doet u? Wanneer? Waar? Waarom zal u een goed resultaat afleveren? En hoe komt u tot dat goede resultaat?
Voor de luisteraar klinkt het alsof u uw pitch ter plekke improviseert (wanneer dit niet het geval is, moet u de tekst vaker oefenen) maar dat komt alleen omdat u de pitch zo goed kent dat u hem kunt aanpassen aan de omstandigheden. U moet iedere regel van de pitch uit uw hoofd kennen, inclusief de bijbehorende gebaren en intonaties. Hoe beter u de niet-verbale communicatie hebt geoefend, hoe meer vertrouwen u uitstraalt.
Hoe sterker de merken zijn waarvoor u hebt gewerkt, hoe beter het is voor uw persoonlijke merk. Aan welke universiteit hebt u gestudeerd? Zijn er online alumni platforms waarbij u zich kunt aansluiten? Voor welke bekende bedrijven hebt u gewerkt? Zorg ervoor dat u de namen van deze bedrijven in uw elevator pitch vermeldt.
Voor een sterk persoonlijk merk is uw online aanwezigheid net zo belangrijk als uw persoonlijke interactie met potentiële klanten. Uw sociale mediaprofielen zijn vaak het eerste wat een klant of een recruiter van u ziet. Zorg er dus voor dat al uw profielen consistent zijn; met dezelfde profielfoto's, biografieën en links naar websites. Hetzelfde geldt voor de kleuren, de lettertypes en de stijl. Ook de manier waarop u sociale media gebruikt, moet consistent zijn. Wanneer u regelmatig berichten plaatst en antwoordt op opmerkingen op uw posts, zijn sociale media een fantastische manier om uw persoonlijke merk te bouwen.
Bent u op zoek naar de volgende interim-opdracht? U vindt onze meest recente opdrachten hier.
Vind de beste vacatures op onze website.
Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.