Cartoon mensen vieren een promotie.

Belgische bedrijven zijn de jongste jaren meer gaan investeren in de opleiding en ontwikkeling van hun werknemers. Dat werpt z'n vruchten af. Volgens een recente studie van Michael Page staan Belgische werknemers erg positief tegenover hun carrièrekansen: 57 procent verwacht zelfs een promotie in de nabije toekomst.

De supermarktketen Colruyt gaat er prat op dat elke rekkenvuller met potentieel carrière kan maken in het bedrijf en tot manager kan uitgroeien. “Het zit in het DNA van de organisatie: ons bedrijf groeit dankzij de zelfontwikkeling van de werknemers”, vertelt Liesbeth Sabbe, Human Resources Director bij Colruyt, in een interview met de krant Het Laatste Nieuws.  Het bedrijf investeert niet alleen veel in de opleiding van hun werknemers - zoals technische opleidingen en stages - maar ook in carrièrebegeleiding.

Carrièrepromotie

Colruyt is slechts één van de vele bedrijven in België die veel investeren in de opleiding en ontwikkeling van hun personeel. Volgens research van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), investeren bedrijven 2,4% van de totale loonkosten in de opleiding van hun werknemers.

Hierdoor staat België op de tweede plek in het Europese klassement, net na Frankrijk, en voor Duitsland en Nederland. Die investering werpt z'n vruchten af: een recente arbeidsmarktstudie van Michael Page toont aan dat 71% van alle Belgische werknemers tussen 30 en 50 verwacht dat ze hun professionele vaardigheden in de toekomst zullen kunnen aanscherpen. Dankzij hun inspanningen verwacht 57% een carrièrepromotie.

Een positieve impact

Het feit dat uw werknemers positief staan tegenover hun toekomst binnen het bedrijf, heeft een enorm positieve impact op de zaken in het algemeen. Daarom moet je je werknemers behandelen als je waardevolste actief, zegt Ilze Lamers, Talent Director Northern Europe and Germany bij PageGroup: “Als ze gelukkig zijn, zullen de zaken daar op elke manier van profiteren. Bijvoorbeeld, we rekenen op onze werknemers om nieuw talent aan te trekken. Veel mensen krijgen interesse in een baan bij ons, dankzij mond-tot-mondreclame. Er is geen betere reclame voor uw bedrijf dan uw eigen werknemers.”

Daarbovenop is een sterk opleidings- en ontwikkelingstraject de beste manier om uw beste werknemers te behouden, legt Lamers uit: “Het volstaat niet langer om een goede baan en salaris aan te bieden. De nieuwe generatie wil ook weten wat een werkgever kan aanbieden op het vlak van persoonlijke en professionele ontwikkeling. We hebben allerlei coaching- en opleidingsprogramma's om hen te helpen in de ontwikkeling van hun carrière. Meer dan 90% van onze managers en bestuursleden komt uit de eigen rangen.”

Levenslang leren

De economie in het algemeen profiteert ook van investeringen in opleiding en ontwikkeling. Daarom is levenslang leren een van de topprioriteiten van de Europese Unie. “De concurrentiekracht van bedrijven in Europa is gebaseerd op een combinatie van innovatie, wetenschap en investeringen in menselijk kapitaal,” legt Geert Peter de Oude, CEO van Onyx Online Learning uit. “De technologische ontwikkeling en globalisering hebben een enorme impact op de manier waarop we werken. Werknemers moeten meer vaardigheden hebben. De doelstelling van levenslang leren is om ervoor te zorgen dat elke werknemer toegang heeft tot opleiding en onderwijs tijdens zijn volledige loopbaan. Zo kunnen ze zich snel aanpassen aan nieuwe omstandigheden.”

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Populaire artikelen