Hoe beter u de drijfveren van uw medewerkers begrijpt, hoe beter de organisatie werkt. Zowel managers als werknemers moeten inzicht hebben in elkaars behoeften en verwachtingen. De beste manier om dat te bereiken is door eerlijk met elkaar te praten. 

In het verleden lag de nadruk bij werving & selectie van personeel vooral op de inhoud van functie en het salaris dat u een kandidaat kon bieden, met als gevolg vrij generieke vacatures. Vandaag de dag gaat het veel meer over hoe iemands persoonlijkheid binnen een team past, en wat het doel is van de functie die hij of zij gaat vervullen. 

"Om talent aan te trekken, zullen bedrijven zich moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit op de arbeidsmarkt", zegt Grégory Renardy, Executive Director van Michael Page België. "Ze moeten met elkaar concurreren om het beste talent te trekken. Een van de manieren om potentiële kandidaten te bereiken, is je beste medewerkers inzetten om het bedrijf te promoten. Ik ken een voorbeeld van een bedrijf in de financiële dienstverlening dat open dagen organiseert, zodat mensen met eigen ogen kunnen zien hoe het is om daar te werken en de kans hebben om met de werknemers te praten. Dit wordt enorm gewaardeerd door potentiële kandidaten." 

Hoe kunt u uw werknemers inzetten om het best beschikbare talent voor een bepaalde functie te vinden? 


Belangrijkste inzicht: Wanneer werkgevers de motivatie en drijfveren van hun werknemers begrijpen, kunnen ze deze informatie gebruiken om betere kandidaten aan te trekken. 


Werknemers als ambassadeurs

U kunt uw eigen werknemer inzetten als ambassadeur van uw bedrijf, om zo de juiste mensen aan te trekken. Volgens recent onderzoek gebruikt 36% van de ondernemingen deze methode om managers te werven. "Als medewerkers trots zijn op het bedrijf waar ze werken, zijn de beste ambassadeurs van het bedrijf, en zullen ze hun werkgever promoten onder via hun vrienden en  professionele netwerk", zegt Thibaud Adès, Managing Director van Michael Page België.  

Door uw eigen werknemers gebruiken om kandidaten te vinden, versterkt u bovendien uw goede imago als werkgever. De communicatie tussen uw werknemers en potentiële kandidaten is directer en authentieker dan wanneer u talent via andere kanalen zoekt. Daarnaast zorgt het voor een bredere en meer diverse lijst met kandidaten voor een functie, en vindt u kandidaten wiens persoonlijkheid beter bij het bedrijf past. 

Om goede ambassadeurs van uw bedrijf te worden is het belangrijk dat werknemers voldoening vinden in hun werk. Door regelmatig te evalueren hoe werknemers zich voelen in hun functie, en wat er volgens hen verbeterd kan worden, kunnen eventuele problemen worden opgelost. 

Dit heeft geleid tot een stijging van tevredenheidsonderzoeken bij bedrijven om beter inzicht te krijgen in de motivatie van de werknemers. Dit gebeurt vaak via jaarlijkse of driemaandelijkse vragenlijsten, waardoor de onderneming een barometer krijgt van hoe gelukkig hun werknemers zijn, wat het management helpt om het team te motiveren.   


Belangrijkste inzicht: Door werknemers te gebruiken als ambassadeurs van het bedrijf, krijgen potentiële kandidaten een inzicht in hoe het team werkt en wat hun toekomstige rol inhoudt.


Voorbeelden laten zien van persoonlijke en professionele ontwikkeling 

Om aansluiting te vinden bij de behoeften van het bedrijfsleven investeren kandidaten al voor dat ze arbeidsmarkt betreden in zogenaamde ‘zachte vaardigheden’, zoals samenwerken, jezelf presenteren en situaties analyseren.  

Tegelijkertijd verwachten kandidaten daarom ook meer van toekomstige werkgevers als het gaat persoonlijke en professionele ontwikkeling. Volgens recent onderzoek van PageGroup is bijna 60 procent van de kandidaten op zoek naar een nieuwe baan om zijn of haar professionele en persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen. 

"Tegenwoordig moet je kijken naar individuele ontwikkelingsbehoeften", legt Thibaud Adès uit. "Generieke training heeft geen toegevoegde waarde meer: iedereen kan het op internet vinden. Net zoals Netflix een reeks mogelijke films en series aanbiedt, op basis van uw persoonlijke smaak, moeten werkgevers een menu met mogelijke trainingsprogramma's aanbieden, afgestemd op elk individu. " 


Belangrijkste inzicht: kandidaten verwachten dat werkgevers investeren in hun ontwikkeling. Om aan te tonen dat uw bedrijf dat serieus neemt, kunt u uw beste werknemers als voorbeeld gebruiken.


Hoe kunt u betere kandidaten werven? 

Potentiële kandidaten kunnen niet langer worden benaderd als één groep. Om het juiste talent voor uw bedrijf te vinden moeten zowel HR-management, de communicatie met kandidaten, de vacaturetekst of video, het werving- en selectieproces en de inwerkperiode meer worden toegesneden op het individu.  

Om het talent voor de toekomst te werven moeten managers en recruiters zich gezamenlijk richten op twee essentiële domeinen: de personen vinden met de juist mix van sociale intelligentie en cognitieve vaardigheden, en in overleg tot een andere definitie komen van wat de beste kandidaat vormt, waarbij meer gekeken wordt naar de potentie dan naar resultaten uit het verleden.  


Belangrijkste inzicht: Zowel kandidaten als werknemers moeten als individuen worden behandeld, te beginnen bij het werving en selectieproces en de inwerkperiode.  


Terug naar The Future of Hiring

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Populaire artikelen